Przede wszystkim potrzebne są do tego odpowiednie umiejętności.

W większości krajów należy udokumentować tę wiedzę odpowiednimi certyfikatami lub patentami. Mogą to być dokumenty wydawane przez PZŻ – żeglarz jachtowy, jachtowy sternik morski, kapitan jachtowy. Ponadto wśród załogi (przeważnie jest to skipper) musi być osoba posiadająca uprawnienia radiooperatora. W Chorwacji można prowadzić jacht posiadając stopień Voditelj Brodice – jest to chorwackie zezwolenie na prowadzenie jachtu jak i obsługi radia VHF.

Tak, jacht może wyczarterować każdy, nie potrzeba do tego żadnych uprawnień. Jednakże do prowadzenia jednostki będzie potrzebna osoba z patentem – może to być ktoś znajomy lub wynajęty skipper.

Hostessa w trakcie rejsu sprząta, przygotowuje posiłki, robi zakupy i pomaga przy manewrach. Na lądzie jest dobrym przewodnikiem po lokalnych atrakcjach, tawernach, a często jest również tłumaczem.

Jak najbardziej….należy to jednak zgłosić wcześniej armatorowi, aby przygotował kamizelki ratunkowe w odpowiednim rozmiarze dla małych żeglarzy. Większość armatorów posiada również w ofercie „ safety net”, którą rozwiesza się na relingach i zabezpiecza dzieci przed wypadnięciem za burtę ( działa też w przypadku zwierząt ).

To zależy od armatora. Zawsze należy to wcześnie uzgodnić przed podpisaniem umowy o czarter. Najczęściej pobierana jest dodatkowa opłata za sprzątanie po zwierzęciu ok. 100 – 150 €.

Informacja o tym znajduje się w ogólnych warunkach czarteru.

Żadnych, barkę można prowadzić bez patentu lub licencji!

Natomiast należy zdawać sobie sprawę z konieczności posiadania wiedzy z zakresu bezpieczeństwa na wodzie i szlakach żeglugowych.

Jest to zabezpieczenie finansowe, które pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu z winy czarterującego lub kupno zagubionego sprzętu. Jej wysokość zależy od wielkości jachtu i konkretnego armatora. Wpłacana jest kartą kredytową lub gotówką na miejscu, przed odbiorem jachtu. W przypadku, jeśli nie ma żadnych uszkodzeń i jacht wrócił do bazy w umówionym czasie, zwracana jest w całości.

Jest to ubezpieczenie, który można wykupić np. u armatora. Występuje w różnych formach i kwotach. Pokrywa ewentualne zniszczenia, nie obejmuje jednak: spóźnionego powrotu z rejsu, oddania jachtu w innym porcie niż wymieniony w umowie, szkód powstałych w wyniku rażącego zaniedbania ( w tym wyrządzonych pod wpływem alkoholu ).

Istnieje możliwość wykupienia ubezpieczenia kaucji u armatora przy odbiorze jachtu lub przed wyjazdem np. w firmie Yacht-Pool.

Tak, w zakresie OC oraz CASCO z udziałem własnym w wysokości równej kaucji. Ubezpieczenie to obejmuje ryzyko manewrów w porcie, czy kolizji. Jednak, jeśli szkoda nastąpiła w wyniku rażącego zaniedbania ( w tym również pod wpływem alkoholu i środków zmieniających świadomość ), a jednostka została wyłączona z dalszego użytkowania, to firma czarterowa może domagać się od klienta odszkodowania z tego tytułu.

Przede wszystkim należy starać się zapobiec powiększaniu się szkody. Następnie zgłosić problem armatorowi i postępować według jego wskazówek. Nie powinniśmy naprawiać nic bez poinformowania armatora o tym, co się stało. Jeśli awaria jest poważniejsza, armator przyśle serwis. W każdym wypadku powinniśmy zabezpieczyć dowody: zdjęcia, oświadczenie władz portowych, świadków itp.

Większość osób pracujących w firmach czarterowych bez problemu rozmawia po angielsku, a często również komunikują się w języku niemieckim czy włoskim.

Rejs w jedna stronę bez powrotu do portu macierzystego. Zazwyczaj jest to opcja dodatkowo płatna.

Jest to aktualna lista załogi, która zawsze musi znajdować się na jachcie.

Jest to obowiązkowa opłata, którą uiszcza się na miejscu w biurze armatora. Zazwyczaj obejmuje sprzątanie jachtu, gaz, pościel itp.

“Transit log” zawiera opłatę za sprzątanie. Jednak dobre wychowanie i etykieta żeglarska wymaga zrobienia ogólnego klaru – pozmywanie naczynie, wyniesienie śmieci, czyste toalety.

Każdy jacht wyposażony jest w instalację na 12 V. Możliwe jest podłączenie do napięcia 230 V podczas postoju w marinie lub jeśli mamy na jachcie generator/przetwornicę.

Oprócz standardowych środków transportu, takich jak autobus, pociąg, taksówka, możemy poprosić o transfer z lotniska do mariny w firmie czarterowej. Jest to opcja dodatkowo płatna.

Zaleca się miękkie torby, worki żeglarskie lub plecaki, tak aby po wypakowaniu można było je schować do bakisty lub szafki. Twarde walizki i plecaki ze stelażem nie są wskazane, ze względu na ograniczoną ilość wolnego miejsca na jachcie. Lista rzeczy potrzebnych na rejsie znajduje się na naszej stronie w zakładce “do pobrania”.